Καταρρίψτε τους

Τίτλος Σειράς: Καταρρίψτε τους
Υπότιτλος Σειράς: 
«Η ιστορία της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας κατά την διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου
Αριθμός Επεισοδίων: 
5
Διάρκεια επεισοδίου: 
45-50 λεπτά
Είδος:  
Σειρά ιστορικών ντοκιμαντέρ
Σενάριο – Παρουσίαση: Πασχάλης Παλαβούζης
Τεκμηρίωση: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Δεν απαιτούνται τέλη κινηματογράφησης.

Αγώνας άνισος, παράτολμες επιχειρήσεις, σκληρές αντιπαραθέσεις, σελίδες ηρωικές, που γράφτηκαν στους ουρανούς της Ελλάδας από το 1940 έως το 1944.


Τεκμηριωτικό Υλικό: Σπάνιες φωτογραφίες, έγγραφα, ημερολόγια πτήσεων, καταγεγραμμένες μαρτυρίες, μετάλλια… μοναδικά τεκμήρια του άγνωστου αεροπορικού πολέμου, που διεξήχθη στην Ελλάδα κατά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο.
Προσωπικότητες: Προσωπικές Ιστορίες και βιογραφίες Ελλήνων και ξένων αεροπόρων, ηρώων που πολέμησαν τον εχθρό με τις δυνάμεις της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.


Δομή Επεισοδίων


Κάποιες Ιστορίες

Παραμονές Β’ Παγκόσμιου Πολέμου – πυκνώνουν τα σύννεφα της παγκόσμιας σύγκρουσης που πλησιάζει γοργά. Κορυφώνεται η πολεμική προπαρασκευή. Τα επιτελικά σχέδια επικαιροποιούνται ή αναθεωρούνται, οι παραγγελίες στρατιωτικού υλικού αυξάνουν, αναδιατάσσονται οι δυνάμεις, αυξάνουν οι επιφυλακές… Στην ελληνική Αεροπορία επικρατεί οργασμός δραστηριότητας – έχει προηγηθεί ένας άθλος επανεξοπλισμού κι εκσυγχρονισμού του πτητικού υλικού, των υποδομών, της εκπαίδευσης. Οι δυσκολίες πολλές καθώς τα ξένα εργοστάσια αδυνατούν να εκτελέσουν στο ακέραιο τις παραγγελίες υλικού – οι παραγγελίες σπάνε, αυξάνει η πολυτυπία, αυξάνουν οι απαιτήσεις συντήρησης, «επιστρατεύεται» η ευρεσιτεχνία των ελλήνων τεχνικών και μηχανικών, δίνεται μάχη με το χρόνο… Θα προλάβουν;

Πτέραρχος (Ι) ε.α. Χαράλαμπος Ποταμιάνος, Διοικητής 32ας Μοίρας Βομβαρδισμού: «…η έλλειψη εσωτερικής επικοινωνίας μεταξύ του πολυβολητού και του χειριστού καλύφτηκε με τη χρησιμοποίηση δευτερεύοντος συστήματος σπάγγων, οι οποίοι συνδέονταν με το δεξιό πόδι του χειριστού…». Επισμηναγός (Ι) ε.α. Γεωργιος Σάκκης: «…Κατόπιν εφαρμόζαμε τον αυτοσχέδιο Κώδικα. Αν σε τραβήξω μια φορά σημαίνει εχθρική δίωξη, δυο φορές αντιαεροπορικό, τρεις φορές εγκατάλειψη αεροπλάνου. Δεν προσθέταμε τίποτε άλλο στον κώδικά μας, γιατί υπήρχε πιθανότητα να κάνουμε λάθος στην ερμηνεία και εφαρμογή του και φυσικά ήταν κίνδυνος-θάνατος».


28 Οκτωβρίου 1940 – Πόλεμος! Εναντίον υπέρτερων δυνάμεων… Οι συγκρίσεις των αριθμών … τρομάζουν! Σχεδόν εξαπλάσια τα αεροσκάφη πρώτης γραμμής που παρατάσσει η φασιστική Ιταλία απέναντι στα ελληνικά φτερά. Χωρίς να δειλιάσουν στιγμή οι Έλληνες αεροπόροι ρίχνονται στην άνιση μάχη πετυχαίνοντας λαμπρές νίκες. Με θυσίες… 30 Οκτωβρίου – ο Υποσμηναγός (Ι) Ευάγγελος Γιάνναρης, παρατηρητής σε αεροσκάφος αναγνώρισης Hs-126 «παίρνει του χάρου το φιλί μέσα στο αεροπλάνο», μετά τη συνάντηση με 5 Ιταλικά καταδιωκτικά CR-42 στις χιονισμένες κορφές της Πίνδου. Είναι ο πρώτος νεκρός Έλληνας αεροπόρος, αλλά και ο πρώτος νεκρός αξιωματικός του Ελληνοϊταλικού πολέμου… Ύστερα, έρχονται κι άλλα, πολλά ηρωικά κατορθώματα, πέρα από κάθε λογική.


Ο εχθρός βομβαρδίζει τις ελληνικές πόλεις παρά την αντίσταση των Ελλήνων διωκτών και των αντιαεροπορικών. Τα θύματα μεταξύ του άμαχου πληθυσμού πολλά. Θεσσαλονίκη, Πειραιάς, Ιωάννινα, Μέτσοβο, Καστοριά, Καρδίτσα, Ρέθυμνο, Χανιά, Πάτρα, Κέρκυρα δέχονται τις επιθέσεις της φασιστικής αεροπορίας. Στο πλευρό των σκληρά αγωνιζόμενων Ελλήνων αεροπόρων σπεύδουν προς ενίσχυση Μοίρες της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας – έχουν ήδη πάρει το βάπτισμα πυρός στις ερήμους της Βόρειας Αφρικής. Στους αεροπόρους τους κι ο έμπειρος νοτιοαφρικανός Σμηναγός (Ι) Marmaduke John Pattle. Μόλις 26 ετών, ο ‘Pat’ Pattle θα στεφθεί «ο μεγαλύτερος άσος» της RAF κατά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο! Πετώντας και κυνηγώντας τον εχθρό πάνω από τα Ηπειρωτικά βουνά με ορμητήριο ένα καλά κρυμμένο αεροδρόμιο… το «αεροδρόμιο της Παραμυθιάς».


Η επίθεση της ναζιστικής Γερμανίας στις 6 Απριλίου 1941 γυρίζει την πλάστιγγα υπέρ των Δυνάμεων του Άξονα. Οι βομβαρδισμοί, συνεχείς κι ανηλεείς, σπέρνουν την καταστροφή σε υποδομές, όπως αεροδρόμια, λιμάνια, οδούς, συγκεντρώσεις στρατευμάτων. Νύχτα 6ης προς 7η Απριλίου 1941, Λιμάνι Πειραιά. «Στις 20:35 εκείνο το βράδυ ήχησε για 5η φορά η σειρήνα… Στο [μεταγωγικό] Clan Fraser το πλήρωμα ετοιμάστηκε για την αεροπορική επιδρομή… Ήταν λίγο μετά τις 22:00 όταν το Clan Fraser χτυπήθηκε. Τρεις βόμβες βρήκαν στόχο. Η πρώτη εξεράγη στο πρόστεγο. Η δεύτερη στο μηχανοστάσιο σκοτώνοντας τον Α’ Μηχανικό και κάποιους απ’ το πλήρωμα. Η τρίτη βρήκε στην πρύμνη. Ταυτόχρονα, ισχυρότατες εκρήξεις συγκλόνισαν τις αποθήκες και τα κτίρια επί της ακτής, κατά μήκος του πλοίου. Το ωστικό κύμα διέλυσε τη γέφυρα και τις υπερκατασκευές, σκορπώντας συντρίμμια στα καταστρώματα και τραυματίζοντας τον κυβερνήτη. Ακόμη χειρότερα, ήταν τέτοια η δύναμη του ωστικού κύματος, που σήκωσε στον αέρα το Clan Fraser, σπάζοντας τους κάβους, παρασύροντάς το αρκετές γυάρδες από την ακτή, με τις φορτηγίδες προσδεμένες ακόμη στο πλάι».


Η ηπειρωτική Ελλάδα εκκενώνεται – η επόμενη μεγάλη μάχη θα δοθεί στη μεγαλόνησο. Εκεί όπου θα σημειωθεί η μεγαλύτερη (έως τότε) αεραποβατική επιχείρηση στην ανθρώπινη ιστορία. Η Κρήτη θα «πέσει» ηρωικά μαχόμενη… Όχι, όμως, πριν μια «μαγιά» 8 – 9 επιχειρησιακών αεροπλάνων της ελληνικής αεροπορίας πετάξει προς την ελευθερία… την Αίγυπτο. «Μαγιά» για να αναγεννηθεί ο «φοίνικας» από τις στάχτες του, για να ξαναδώσουν οι έλληνες αεροπόροι τη μάχη με τον εχθρό – έστω σε ξένους ουρανούς – για να ξανάρθει η πολυπόθητη λευτεριά στη σκλαβωμένη πατρίδα. Νέες θυσίες, νέες επιτυχίες! Τα πληρώματα των τριών Μοιρών της αναγεννημένης Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας, επιστρέφουν νικητές τον Οκτώβριο του 1944, επιθεωρούνται και παρασημοφορούνται…